Suomi ottaa ensimmäisen askeleen kohti ohjelmallisuutta

Suomen ensimmäinen ohjelmallisesti ostettu digitaalinen ulkomainoskampanja on tärkeä käännekohta Suomen ulkomainonnalle ja JCDecaux’lle. 

Asiat ovat edenneet nopeasti ohjelmallisen ostamisen mahdollistavan VIOOH -alustan julkaisusta lähtien. Olemme erityisen innostuneita saatuamme ohjelmallisen ostamisen toimintaan muutama kuukausi alustan julkaisun jälkeen. 
 

Ohjelmallisen ostamisen edut K-Ryhmälle

Sitoutuminen ohjelmallisen ostamisen kehittämiseen tulee selväksi K-Ryhmän dataohjatun markkinoinnin päällikön Caroline Nykterin kommenteista. 

”Meillä K-ryhmässä tavoitteena on pystyä puhuttelemaan asiakasta mahdollisimman henkilökohtaisella tasolla, joten on tärkeää, että myös markkinointia pystytään kohdentamaan erilaisille asiakkaille eri kohtaamispisteissä.” 

Ohjelmallisuus tekee ulkomainonnasta entistä yhteensopivamman osan nykyaikaista markkinointistrategiaa.

”Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa digitaalisen ulkomainonnan nivomisen osaksi datalähtöisen markkinoinnin kokonaisuutta” Nykter toteaa. 

Ohjelmallisuuden hyödyistä Caroline mainitsee, ”Kun voimme kontrolloida ostamista itse, tiedämme tarkkaan missä ja milloin mainoksia näytetään. Tämä parantaa mainonnan kohdennettavuutta ja mitattavuutta.” 

Voit lukea K-Ryhmän tiedotteen kokonaisuudessaan TÄÄLLÄ.
 

VIOOH & Adform mahdollistamassa ohjelmallista ulkomainontaa 

Käyttäen VIOOH Exchangea julkaisijapuolen alustana (SSP) ja Adformia ostajapuolen alustana (DSP), kohdistimme digitaalista ulkomainontaa opiskelijoille useissa digihubeissa Helsingin ja Tampereen alueella.

Ensimmäinen kampanja toteutettiin suljettuna huutokauppana, käyttäen eri datalähteitä, joiden avulla luotiin paras mahdollinen tuntitason kohdennus K-Ryhmän kampanjalle. 

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun K-Ryhmän ohjelmallinen tiimi ostaa ulkomainontaa, ensimmäinen kerta maailmassa kun JCDecaux’n kampanja myydään Adform ostoalustalla, sekä ensimmäinen kerta kun JCDecaux myy ohjelmallista ulkomainontaa Britannian ulkopuolella! 
 
Havainnekuvaa Locomizerin tuntidatasta

 

Kuluttajadata ohjelmallisen ostamisen polttoaineena 

Kampanjan suunnittelussa hyödynnettiin Telian kesän aikana keräämää yleisödataa, jonka avulla tunnistettiin parhaat ajankohdat ja mainontaa kussakin digihubissa. Tämän lisäksi käytimme Locomizerin laadullista tuntidataa, joka paljasti parhaat paikat ja hetket tavoittaa opiskelijat, heidän anonymisoidun mobiilikäyttäytymisensä perusteella. 

Tämä datojen kombinaatio mahdollisti huutokaupan hubi- ja tuntitasolla ja näin ulkomainosten ostamisen K-Ryhmän Adform järjestelmän kautta.  

Vuosi 2019 tulee olemaan tärkeä ohjelmallisen ostamisen kasvulle. Vaikka perinteinen suoramyynti jatkuu, ohjelmallisuutta tullaan hyödyntämään enenevässä määrin toimistojen ja mainostajien trading deskeissä.