Kuluttajan kauppareissut kiinnostavat! Viisiosaisen Street Talkers -sarjan, Kuluttajan kauppareissu, ensimmäiset osat ovat herättäneet paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa. Kuluttajan kauppareissu -sarjassa kysymme panelisteiltamme päivittäistavaraostoksiin ja kuluttamiseen liittyviä asioita. Neljännessä osassa selvitimme tarkemmin, millä perusteella kuluttajat valitsevat tuotteet. Selvitimme, mitä tuotteita ja tuotemerkkejä kuluttajat tällä hetkellä suosivat ja mitkä asiat vaikuttavat heidän ostopäätöksiinsä mehujen ja välipalatuotteiden tuoteryhmissä.
 

Hyvä maku määrää mehuissa

83 % kuluttajista kertoo hyvän maun olevan yksi tärkeimmistä ostopäätökseen vaikuttavista tekijöistä. Kuluttajat ovat mehujen osalta myös avoimia vaihtoehdoille: tuotemerkin merkitys ei nouse päätöksentekoon vaikuttavana tekijänä korkealle missään vastaajaryhmässä. Naisille terveellisyys on tärkeää mehuissa, sillä ostopäätöksessä korostuu tuotteen vähäsokerisuus ja luonnollisuus. Nuoremmille kuluttajille puolestaan hinta on päätöksentekoon vahvasti vaikuttava tekijä ja mehu valitaan edullisen hinnan perusteella.

 
streettalkers_pos

 

 

Mehumerkit kuluttajien huulilla

Kysyimme panelisteilta, mitkä tuotemerkit maistuvat ja mitkä ovat päätyneet ostoskoriin viime aikoina. Valion tuotemerkit nousivat vastauksissa vahvasti. Myös Marlin, Tropicanan, Rynkebyn ja God Morgonin mehut ovat päätyneet kuluttajien huulille. Yhteisen tuotekategorian lisäksi näitä tuotemerkkejä yhdistävät viime aikojen kampanjat katukuvassa.

 

 

Valtava välipalavalikko

Kuluttajien välipalavalinnat ovat monipuolisia ja valikko on laaja. Maku nostetaan välipaloissakin tärkeimmäksi ostopäätökseen vaikuttavaksi tekijäksi. Välipalan ravinnesisältö ja – rikkaus sekä hyvä hinta-laatusuhde nousevat korkealle kuluttajien valintakriteereissä. Hinta korostuu valinnassa etenkin nuoremmilla kuluttajilla: 20–29-vuotiaista 62 % valitsisi välipalatuotteen edullisen hinnan perusteella ja 45 % tarjouksen perusteella.
 
kuluttajan kauppareissu


Välipaloiksi saatetaan valita jogurttia, rahkaa tai smoothie muun muassa niiden hyvän maun tai ravitsevuuden perusteella. Samasta syystä välipalaksi kelpaavat myös välipalakeksit ja –patukat. Proteiini- tai raakapatukan valitsevat kertovat päätökseen vaikuttavan sokerittomuus, nopeus ja helppous sekä terveellisyys. Brändi on kuluttajalle tärkeä erityisesti proteiini- ja raakapatukoissa, perinteinen riisipiirakka ja smoothie puolestaan mainitaan ainoastaan tuoteryhmänä.