Ostoslista vai heräteostokset, vaiko molemmat?

Aluksi keskityimme kauppareissun suunnitteluun ja ostoslistan tekemiseen. Ehkäpä yllättävää, mutta suurin osa panelisteistamme ei tee kauppalistaa. Tämä kuluttajien suuri joukko myöntää myös tekevänsä heräteostoksia usein. Aika moni vastaajista kertoi tekevänsä kauppalistan, johon kirjaa tuotteet ja jopa määrät, mutta hekin myönsivät tekevänsä usein heräteostoksia listan ulkopuolelta.
 
Ostoslista vai heräteostokset, vaiko molemmat?

 

Leipää, maitoa, mehua...

Myös se miten kuluttajat kirjoittavat ostoslista, kiinnostaa meitä. Kun ihminen kirjoittaa itselleen listaa, hän kirjoittaa paperiin vain tuoteryhmät. Jos taas lista lirjoitetaan muille, kirjataan siihen tuotemerkit.

Kuinka kuluttaja sitten valitsee tuotemerkit, kun hän ei selkeästi tiedä niitä ennen kauppaan menoa? Vai ajatteleeko kuluttaja kuitenkin tuotemerkkiä mielessään, vaikka kirjoittaisi listaan vain tuotemerkin...?
 
LEIPÄÄ, MAITOA, MEHUA...
 

 

Makeiset tekivät sen!

Street Talkers -kyselymme perusteella makeisissa kirjataan tuotemerkit muita tuotteita yleisemmin. Onko karkit ja suklaa sellaisia tuotteita, joiden maku halutaan aina olevan sama? Vai ovatko kuluttajat brändiuskollisempia makeisten kohdalla?

Nopean Street Talkers -kyselyn perusteella voidaan todeta, että kuluttajat tekevät kaupoissa vielä paljon viimehetken valintoja. Heräteostokset ovat yleisiä, ja se minkä merkin tuotteen ostoskärryyn nappaan, valitaan vasta kaupassa.

 

Lataa raportti

Lue lisää Kuluttajan kauppareissu -kyselystä lataamalla datavisuttu raportti oikealta ylhäältä. Raportista selviää esimerkiksi, kuinka brändiuskollisia kuluttajat ovat, kauppalistaa kirjoittaessa, esimerkiksi alkoholin, meijerituotteiden ja lastenruokien osalta.

 

Stay tuned!

Seuraavalla kerralla Street Talkers Kuluttajan kauppareissu -kyselyssä pureudumme päivittäistuotteiden lanseerauksiin. Ensi viikolla selviää esimerkiksi se, mikä viime aikojen uutuustuote on parhaiten jäänyt panelistiemme mieliin (ja kauppakassiin).