Myynnin tehostamiseksi tehtyyn kampanjaan mainoskanavaksi valikoitui Ostoskärryt suositun hypermarketin sisällä. Vaikka kampanja tehtiin kokeiluluontoisesti yhdessä myymälässä, lähti myynti tuossa marketissa hurjaan kasvuun.

Tavoite: Saada lisää myyntiä ja testata Ostoskärryjen toimivuus
Mediamix: Ostoskärryt (Kaaren Prisma)
Kohderyhmä: Ei varsinaista kohderyhmää
Kampanja-aika: Viikot 49 ja 50 (2016)
Tulokset: Myynti kasvoi kahden viikon aikana kokonaisuudessaan 85 prosenttia, ensimmäisellä viikolla vieläkin enemmän.
 

Yksi myymälä, 600 kärryä ja 85 % lisää myyntiä

Hamppusnacks on markkinoilla uusi brändi ja tuotekategoriakin on kuluttajille vielä hiukan tuntematon. Hamppufarmi päätti testata myymälän sisäpuolisen mainonnan toimivuutta. Kampanjaan lähdettiin yhdessä Pääkaupunkiseudun Prismassa. Vertailtavuuden vuoksi Hamppufarmi julkisti tuotteen myyntiä ja myynnin kehitystä tukevat luvut myös vertailumyymälästä, saman kokoisesta hypermarketissa Pääkaupunkiseudulta, jossa kärrymainontaa ei toteutettu.

Ensimmäisellä ostoskärrykampanjaviikolla Hamppusnacksien myynti nousi 94 prosenttia. 600 kappaletta Ostoskärryjä toi kokonaisuudessaan 85 prosenttia enemmän myyntiä kahden viikon kampanjan aikana, verrattuna edelliseen kahden viikon myyntijaksoon.​

 
Ostoskärryt toivat tuotteelle lisää myyntiä, ensimmäisellä viikolla jopa 94 prosenttia kuin normaalisti.
 

Hintapromootio vai Ostoskärryt?

Hamppufarmi ei ole aiemmin tehnyt markkinointitoimenpiteitä, mutta syksyllä 2016, ennen Ostoskärrykampanjaa, yritys testasi hintapromootiota yhdessä pääkaupunkiseudun Prismassa. Hintakampanjalla ei kuitenkaan ollut merkittävää vaikutusta myyntiin.

Ostoskärrykampanjan jälkeen asiakas oli luonnollisesti tyytyväinen mainospanostukseen. Hamppufarmin Leo K. Hakkarainen kertoikin iloisena, että ”olimme erittäin tyytyväisiä Ostoskärrymainontaan, sillä myynti lähti vahvaan nousuun mainoskampanjan aikana sekä asiakkaat ovat löytäneet HamppuSnacsin.”
 
Vaikka ostoskärryn mainospinnassa yleensä toimii muistuttava mainonta, Hamppufarmi luovassa esiintulivat hyvin tuotteen hinta, kotimaisuus sekä pakkaus.
 

Päivittäistavaramyynti keskittyy hypermarketteihin

Ostoskärryverkostomme myymälöiden kautta liikkuu 91 prosenttia kaikesta hypermarkettien päivittäistavaramyynnistä valtakunnallisesti. Ostoskärryt ovatkin erinomainen markkinointivaihtoehto esimerkiksi lanseerauksiin tai muuten vain silloin kun halutaan tavoittaa suuret massat ostopolulla.
 
Ensimmäisellä ostoskärrykampanjaviikolla Hamppusnacksien myynti nousi 94 prosenttia.

 

Tutut tuotteet näkyvät Ostoskärryissä

Päivittäistavarabrändit ovat Ostoskärryissä suosittuja. Esimerkiksi MAGGI muistutti kuluttajia Ostoskärryissä hypermarkettien sisällä, siellä missä viimeiset ostopäätökset tehdään. Kampanjan vaikutuksena, myynti nousi jopa 24 %. Tutustu MAGGIn kampanjaan.

Tupla laajensi brändinsä ja haastoi kilpaillun urheilupatukkamarkkinan. Ostoskärryjen avulla laajennus onnistui, sillä Tupla haastaa tällä hetkellä vahvasti kategorian tunnetuimpia tuotemerkkejä. Katso kuinka Tupla mainosti myymälöissä.