Kattilahallissa marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestetty, ehkäpä Euroopan suurin, hackathon toi hakkerit ympäri maailmaa ratkomaan erilaisia haasteita. Haasteet jaettiin eri yhteistyökumppaneiden trackeihin ja jokaisen trackin parhaat palkittiin. Esittelemme muutaman meidän mieleen jääneen hakkerointituotoksen. Myös JCDecaux-raatimme palkitsi omansa!
 

 

Pelkäätkö lentämistä? - Teknologia auttaa

Haasteet olivat kerätty trackien ympärille, joista suurin ja eniten koodareita vetänyt oli Finnairin, Reaktorin ja Finavian yhteistrack Aero, jossa koodattiin tulevaisuuden lentomatkustamista helpottavia sovelluksia. 

Tämän trackin voittajatiimi kehitti, ehkä hiukan kieliposkessa, lentopelkoa lieventäviä mobiiliohjattavia sovelluksia. Innostusta tiimi oli saanut lentopelkofaktoista. Nimittäin 30 prosenttia ihmisistä kokee jonkinlaista lentopelkoa ja jopa kuusi prosenttia ihmisistä ei pysty lentämään ollenkaan lentopelon vuoksi.

Tiimi ehti koodata neljä erilaista lentopelkoa helpottavaa sovellusta, joissa soitetaan lentokoneen normaaleja ääniä matkustajalle sekä kommunikoidaan lentokonehenkilökunnan kanssa omasta ja muiden matkustajien lentopelon tasosta. Yhdessä sovelluksessa taas mitataan normaalien g-voimien määrää ja seurataan sitä kuinka paljon g-voimia lentokone kestää. Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisempänä sovelluksena voittaja joukkue kehitti pelin, joka vie ajatukset jonnekin muualle kuin lentopelkoon.  


 

Tiimit esittelivät tuotoksensa yleisölleTiimit esittelivät tuotoksensa yleisölle.


 

Nuottiteline suoraan älylaseihin

Futurice Futulabs trackissa tarkoituksena oli käyttää laitepohjainen palvelu. Voittajakoodarit kehittivät Googlen älylaseilla toimivan nuottitelineen, joka helpottaa esimerkiksi konserttipianistin työtä ja ulkoa muistamista.

 

Koodaamisen opettelun interaktiivinen peli toi voiton

Junctionissa hakkeroitiin yhteensä kahdeksan eri teeman ympärillä, erilaisissa trackeissä. Jos hakkerina ei omalle tuntuvaa trackiä löytänyt pystyi koodaamaan vielä Aaltoes Unlimited Feat Supercell -hackissä, jossa mitään annettua teemaa ei ollut. Tämän hackin voittajatiimi yhdisti pelillisyyden ja koodauksen opettelun. Slush Smackdownin tiimi lähti luomaan koodauspeliä, koska netin koodikouluista puuttuvat sosiaalinen sekä kilpailullinen puoli. Slush Smackdown on selaimessa toimiva peli, jolla opetellaan koodaamaan kaveria vastaan tapellen.

 

 

Slush Smackdown
Last year the winner of Junction was a coding school.
 

 

Slush Smackdown nähdään myös ulkona

Junctionissa jaettiin monenlaisia palkintoja erilaisista teemoista. Paras joukkuehenki, paras domainnimi ja jopa hyödyttömin hack palkittiin.

Meidän palkintomme, eli näkyvyyttä digitaalisessa ulkomainosmediassa, voitti Slush Smackdown! Onnea Jaakko, Timo, Kimmo ja Tuomas. Ilolla odotamme, että näemme Slush Smackdownin ulkona.
 
Teknologinen tunnelma Junctionissa oli käsinkosketeltavaa.Teknologinen tunnelma Junctionissa oli käsinkosketeltavaa.