Haaste: Herättää mainostajien huomio
Kampanja-aika: Keväällä 2015
Ulkomainosmediat: Abribus, Ratikan Paraati, Digiscreen, Metrojuliste
Tulokset: Suomen FOXin myydyin kuukausi ulkomainoskampanjoiden jälkeen 

 

 

Viestintää uudelle kohderyhmälle


FOX on nopeasti noussut katsojien keskuudessa suosituksi TV-kanavaksi. Kanavaosuuksissa mitattuna FOX oli vuonna 2014 Suomen 4. katsotuin kaupallinen TV-kanava 25–44-vuotiaiden keskuudessa. Koska katsojia kanavalla riittää, lähti FOX miettimään kevään kampanjalleen erilaista kulmaa. Nyt haluttiin herätellä myös mahdollisia mainostajia sekä mediatoimistoja.


”Kampanjoissa on aina tavoitteena saada katsojat kanavalle ja mainostajat kiinnostumaan sarjoista. Wayward Pines ja V#### puhelinmyyjät! -kamppiksissa loppupeleissä suurempi tavoite tuo jälkimmäinen”, tiivisti kanavan kevään 2015 kampanjoiden ideat FOXin markkinointipäällikkö Ossi Ilveskoski.


 

 

Mediakilpailu kovaa - mielikuvat luodaan ulkomainonnan avulla

FOX käyttää ulkomainontaa mainostajien kiinnostuksen herättämiseen. Mielikuva tulevasta sarjasta ja kanavasta on erilainen silloin kun kanava nähdään ulkona. Ilveskoski pyrkii siihen, että ulkomainonnan avulla mainostajat saavat sellaisen fiiliksen, että ”uusi sarja on iso, ja siinä minä haluan olla mukana.”

Kilpailu mediamarkkinoilla on kovaa. TV:n puolella, Suomesta löytyy 15 vapaasti vastaanotettavaa kanavaa, joista suurin osa taistelee mainosrahoista. Koska FOXilla satsataan sisältöihin, on Ilveskosken mukaan tärkeää viestiä ja muistuttaa asiakkaita FOXin laadukkaista ohjelmista. Kun FOXin mediamyyjät lähtivät asiakastapaamisiin kertomaan Wayward Pines -TV-sarjasta, monet median ammattilaiset olivat nähneet sarjan mainokset katukuvassa jo moneen kertaan. 

 

Viesti meni perille – mainoskatkot myytiin täyteen


Ilveskoski kertoo, että katsojaluvut toimitetaan kanaville päivittäin, ja sekä mainostajat että kanavat seuraavat niitä herkeämättä. FOXilla katsojatavoitteet ovat realistiset, joten kanava toimittaa vähintään sen kontaktimäärän, jonka se mainostajalle ennakkoon lupaa. Katsojalukujen ohella kanava seuraa luonnollisesti myös mediamyyntiään. Kevään ulkomainoskampanjoiden myötä FOXin toukokuun mediamyynti ylitti odotukset ja se oli kovin kuukausi Suomen FOXin historiassa. Mainoskatkot olivat täynnä viimeistä minuuttia myöten.

 

Mediavalinnat kampanjalähtöisesti

FOX räätälöi mainosmediansa kampanjakohtaisesti. Viimeisimpiin kampanjoihin haettiin mahdollisimman laajaa peittoa ja mainospaikkoja mietittiin tarkkaan. Lopulliset kampanjapaikat valittiin kuitenkin sen perusteella, missä itse kampanjan luova toimi parhaiten.

FOXia voidaankin pitää edelläkävijänä ulkomainostajana, sillä kanavalla mietitään tarkkaan, mitä ulkomainosmediaa kulloinkin käytetään. Puhelinmyyjistä oli makeita stillkuvia, jotka haluttiin näyttävästi ja laajasti esille.

”Molemmissa kampanjoissa ulkomainonta toimi niin kun oltiin suunniteltu”, Ilveskoski kertoi kampanjan onnistumisesta. V### puhelinmyyjien mainosta pidettiin raflaavana ja mielenkiintoa herättävänä. Wayward Pines, taas muistutti mediapäättäjiä uudesta isosta sarjasta ja yleisesti FOXin laadukkaasta tarjoomasta.