Haaste: uusituista Siwoista muistuttaminen
Mediamix: ulkomainonta, omat mediat, ilmaisjakelu- ja paikallislehdet, mobiili sekä suoramainonta
Ulkomainosmediat: Abribus
Kampanja-aika: aina kun uusi Siwa avataan
Tulokset: ulkomainonta huomattiin, kampanja jatkuu

 

Uusi konsepti lähikauppoihin

Suomen Lähikaupan Siwojen konseptiuudistus alkoi vuonna 2014, jonka jälkeen satoja Siwoja on uudistettu. Tästä konseptiuudistuksesta haluttiin tiedottaa myös lähikauppojen asiakkaita. Jokaista uudistunutta Siwaa mainostettiin myymälän läheisyydessä sijaitsevilla Abreilla.

Siwat ovat kuluttajille kodin läheisyydessä tai työmatkan varrella olevia tuttuja lähikauppoja, joten kauhean pitkän matkan päähän mainoksia ei voitu sijoittaa. Lähikaupan markkinointipäällikkö Pirjo Ritovuori kertoi, että Suomen Lähikauppa halusi, että ihmiset huomaavat nimenomaan sen oman lähi-Siwan muutoksen ja tulevat tutustumaan kauppaan. Siksi tarkkoihin sijainteihin perustuvat ulkomainospaikat olivat ehdoton valinta.

 

Läheisyys ehdoton valtti

Vaikka yksittäispaikat vievät hitusen enemmän aikaa kuin perinteisen massakampanjan tekeminen, on Ritovuori sitä mieltä, että sijaintiin ja nimenomaan myymälöiden läheisyyteen perustuvat flexit tuovat tuloksia. Ritovuori kehui yhteistyötä JCDecaux’n ja mediatoimiston kanssa, sillä tarkat sijainnit pystytään määrittämään metrin tarkkuudella ja jokaisen eri kaupan läheisyydestä löydettiin tarpeeksi mainospaikkoja.

Paikat valittiin kunkin myymälän kohdalla erikseen, sillä kauppojen vaikutusalue on eri puolilla kaupunkia erilaajuinen. Esimerkiksi Helsingin keskustassa 500 metriä ei ole kaupan läheisyydessä, vaikka se toisaalla saattaisi aivan hyvin riittää uudistetusta Siwasta tiedottamiseen. Kaikki Suomen Lähikaupan uudistetuista Siwoista muistuttavat Abrit löytyvät 0 - 2 kilometrin päästä Siwasta.

 

Kohdennettua massaa

Ritavuori suosittelee ulkomainontaa, koska se on näppärä tapa näkyä tietyssä paikassa. Hän pitääkin ulkomainontaa kohdennettuna massaostamisena ja tykkää varsinkin JCDecaux’n valikoimasta, koska hänen mukaansa ”Decoolta ei tarvitse etsiä yksittäisiä paikkoja, vaikka sijainnit ovatkin keskiössä”.