Mainoskampanja: Kolmivaiheinen kampanja: ennakkomarkkinointi ulkomainonnalla, peruskampanjassa kaikki mediat ja aktivointikampanjassa ulkomainonta ja some
Ulkomainosmediat: Digizone Underground (ennakkokampanjassa), Abri Finland Midi sekä laaja digitaalisen ulkomainonnan näkyvyys (peruskampanjassa)
Kampanja-aika: Ennakkomarkkinointi käynnistyi jo syksyllä 2016 ulkomainonnalla, peruskampanja aloitettiin kaksi viikkoa ennen elokuvan ensi-iltaa.
Tulokset: Yli 63 000 katsojia ensimmäisen kahden viikon aikana.

 
Ystävänpäivänä alkanut aktivointikampanja näkyi Combossa ja sitä buustattiin myös sosiaalisessa mediassa.

 

Suuren leffan tunnelma luotiin ulkona

Finnkino lähti mainostamaan Tom of Finland -elokuvaa jo melkein puoli vuotta ennen ensi-iltaa. Onnistunut PR yhdessä ulkomainonnan kanssa toi elokuvalle pöhinää paljon ennen varsinaista kampanjaa. Niin yleisö kuin media saatiin kiinnostumaan ja odottamaan elokuvan ensi-iltaa. Vahva ennakkokampanja ulkomainonnassa lisäsi tutkimusten mukaan huomioarvoa, ja samalla saatiin luotua suuren leffan tunnelmaa. 

"Oli poikkeavaa ja rohkeata lähteä mainostamaan elokuvaa jo kaksi kuukautta ennen ensi-iltaa. Se kuitenkin kannatti, sillä ihmiset päättivät jo hyvissä ajoin menevänsä katsomaan elokuvan." - Anna Lujanen, markkinointipäällikkö, Finnkino.

 

Ennakkokampanja toi pöhinää, aktivointikampanja sai ihmiset toimimaan

Ensimmäisen kahden viikon aikana Tom of Finland -elokuva sai yli 63 000 katsojaa Suomessa. Elokuvateattereiden ovet ovat käyneet tiuhaan varsinkin suurissa kaupungeissa ja pitkä tiiserikampanja näkyi varsinkin Helsingin katsojamäärissä. Mainoskampanjan menestyksestä kertoo myös trailerin katsojaluvut, jotka pyörivät samoissa luvuissa kuin Hollywoodhittien, esimerkiksi 50 Shades Darker -elokuvan.

Vielä juuri ennen ensi-iltaa tehty digitaalinen ja aktivoiva #iamtomoffinland -kampanja puhutti ja oli tärkeässä osassa hyvinkin viraalissa kampanjassa.


 

Tom of Finland - nimimerkin takaa katukuvaan

“Yksi suurimmista tunteista, jonka voi elokuvantekijänä on nähdä elokuvansa mainos matkalla kotiin tai töihin. Ulkona kadulla tai metrossa se tuntuu, että elokuva on jotenkin ihmisten keskellä. Olemassa. Nyt Tom of Finland -elokuva on löytänyt yleisönsä juuri isoissa kaupungeissa. Varmasti pitkälti sen takia, että elokuva näkyi pitkään ulkomainonnassa juuri näissä paikoissa. Elokuva oli olemassa. Touko Laaksonen oli taiteilija, joka joutui tekemään taiteensa Tom of Finland -nimimerkin takaa. Varjoissa. Nyt hän on ollut loistossa ja kaikkien keskellä jo kuukausien ajan. Hän olisi siitä ylpeä.” – Dome Karukoski, elokuvaohjaaja 
 
Kun leffakävijöiltä kysyttiin mistä Tom of Finland -elokuva oli tuttu, ulkomainonta mainittiin useimmin. Katsojat olivat myös päättäneet tulla katsomaan juuri tämän elokuvan jo paljon ennen ensi-iltaa, mikä on elokuville poikkeavaa.