Teimme Rautatientorin uusista digeistä Street Talkers -kyselyn, jossa selvitimme miten uusiin mediaympäristöihin suhtaudutaan ja mitä ajatuksia mainospaikat herättävät. Pääosin kaupunkilaiset ovat ottaneet digitaaliset mainoslaitteet positiivisesti vastaan, sillä 73 % mielestä suuret digipinnat sopivat melko tai erittäin hyvin Rautatientorin ympäristöön. Näytöille toivotaan muotia, kulttuuria ja urheiluun liittyvää mainontaa.

Miten digitaalisuutta hyödynnettiin ensimmäisissä kampanjoissa

Digimainokset jäävät kuluttajien mieliin

Kysyimme kaupunkilaisilta myös jo näkyneistä kampanjoista. Vastaajat muistivat erityisesti H&M:n, Arlan ja Nelosen Voice of Finlandin mainokset. Hauskaa, mutta ensimmäisiltä viikoilta mainostajina muistettiin myös Lidl, Panadol, Kaupungiteatteri ja Itis, vaikka nämä mainostajat eivät vielä olleet näkyneetkään Compassissa tai D.E.P.ssä.

Kuluttajat kuvailivat suurilla ja näyttävillä pinnoilla mainostavia merkkejä esimerkiksi laadukkaiksi, tunnetuiksi, kunnianhimoisiksi ja menestyviksi. Samalla vastaajamme ovat sitä mieltä, että juuri nämä uudet digitaaliset pinnat sopivat erinomaisesti brändimainontaan.

"Kompassitaso sopii näyttävään brändimainontaan ja liukuportaiden mainostaulut esim informatiivisempaan/ lanseerausmarkkinointiin. Molemmat ovat mukava osa aamun työmatkaliikennettä ja tuovat eloisuutta ankeaan ja betoniseen ympäristöön."
 

Kaupunkilaiset haluavat nähdä lisää muotia, elämyksiä ja urheilua.

Suurkaupungin tuntua Helsinkiin

Uudet digit herättivät vastaajissa enimmäkseen positiivisia tai neutraaleja ajatuksia: niitä kuvailtiin mm. moderneiksi ja huomiota herättäviksi. Niiden koettiin luovan ympärilleen metropolitunnelmaa ja mahdollistavan aiempaa innovatiivisempaa, viihdyttävämpää ja kiinnostavampaa mainontaa.

"Moderneja, nykyaikaisia, laadukkaita, tulee ison kaupungin tunnelma. Kiinnitin niihin huomiota heti kun tulivat. Tykkäsin kun tulivat." - Street Talkers -vastaaja

"Elävöittää kaupunkia tulee metropolifiilis." - Street Talkers -vastaaja
 

Kuluttajat heittävät pallon mainostajille!

Vastaajat ovat innoissaan ja odottavalla mielellä, sillä he toivovat mainonnasta digitaalisuuden myötä entistä viihdyttävämpää. Nyt on siis aika ottaa digitaalisuudesta hyöty irti ja tarjota kuluttajille mielenkiintoisia sisältöjä ja hyviä mainoksia. 

"Mahdollistavat animaatioita ja vaikkapa interaktiivisia mainostoteutuksia. Ehkäpä viihdyttävämpää mainontaa." - Street Talkers -vastaaja



"Jos näytöissä olisi liikkuvaa kuvaa, ne kiinnittäisivöt varmaan vielä enemmän huomiota." - Street Talkers -vastaaja


Lue lisää kaupunkilaisten ajatuksista lataamalla raportti :