Huoli bränditurvallisuudesta korostuu nyt enemmän kuin koskaan, online-mainonnan ja sosiaalisen median panostusten kasvaessa.


 

Bränditurvallisuus pähkinänkuoressa 

Bränditurvallisuus (brand safety) keskittyy kontekstiin, jossa mainoksesi esiintyy. 

Verkkomainonnan yleistyessä on noussut huoli siitä, että mainoksia näytetään kyseenalaisen sisällön rinnalla. Valeuutiset, sopimattomat videot tai loukkaavat tekstit voivat asettaa brändisi vähintäänkin kyseenalaiseen valoon. 

Erityisesti Youtuben viimeaikaiset edesottamukset ovat saaneet mainostajat takajaloilleen.

Briteissä tehdyssä tutkimuksessa 78 % kuluttajista ilmoitti pitävänsä brändiä huonompana, mikäli se esiintyy asiattoman sisällön yhteydessä. 

 

 

Digimainonnan turvallisuushaasteet

IAB:n asennemittaus paljastaa mainostajien ja mediatoimistojen huolen online-mainonnan bränditurvallisuudesta.

Suurimmaksi ongelmaksi nousee läpinäkyvyyden puute. Bränditurvallisuuden varmistaminen vaatii laadukkaampaa dataa toteutuneesta näkyvyydestä ja selkeyttä näyttökerran toimitusketjusta. 

Epävarmuutta ruokkii myös huoli siitä, onko mainoksen nähnyt oikea ihminen. Mainoksen todellinen näkyvyys ja verkkoa koluavat botit nousevat monelle esteeksi online-mainonnan ostamiselle. 

Mittaus korostaa laadukkaan raportoinnin, ympäristön ja sen hallittavuuden merkitystä digimarkkinoinnille. 

 

Brand safety & ulkomainonta 

Ulkomainonnan digitalisoituminen on luonut uuden bränditurvallisemman kanavan myös digitaalisille mainoksille. 

Luonnollisesti myös ulkomedian tulee kiinnittää huomiota kanavan bränditurvallisuuden ylläpitämiseen. Kun huomioidaan että digitaalinen ulkomainos on käytännössä aivan tavallinen tietokoneen näyttö, on selvää, että laitteiston toimintavarmuus ja tietoturva nousevat avainrooliin myös ulkona. 

Myös mainoksen sijainnilla on merkitystä, sillä eri alueet viestivät erilaisia asioita kuluttajille. Vaikka mikään sijainti tuskin suoranaisesti on brändiä vahingoittava, mainoksesi menestyy parhaiten siellä, missä avainkohderyhmäsi viihtyvät.

 

Bränditurvallisia vaihtoehtoja ohjelmallisille ostoalustoille

Ulkomainonnan rantautuminen ohjelmalliseen ostamiseen tuo bränditurvallisen vaihtoehdon online-mainonnasta tuttuihin ostamisalustoihin. 

Ohjelmalliseen ostamiseen linkittyvä dataohjaus varmistaa, että ulkomainoksesi näkyy brändillesi optimaalisissa ja näin myös turvallisissa sijainneissa. Jos aihe kiinnostaa, voit lukea lisää ulkomainonnan ohjelmallisesta ostamisesta TÄÄLLÄ.