Kampanjan tavoite: muistuttaa kuluttajia mahdollisimman lähellä ostohetkeä
Kohderyhmä: arkiruoanlaittajat
Mediamix: ulkomainonta, kohdennettu mobiilimainonta
Ulkomainosmediat: Digimalls, Shopper, Ostoskärryt
Kampanja-aika: viikot 4&5/2015 sekä 10/2015
Tulokset: myynnissä edellinen vuosi ylitettiin 
 

 

Haasteena talven keittosesonki 

Apetit halusi päästä mahdollisimman lähelle ostohetkeä, muistuttamaan kuluttajia kotimaisten Peruna & keittokasvisten olemassa olosta. Samalla kuluttajille haluttiin viestiä tuotteen valmistuksen helppoudesta sekä antaa kuluttajille vastaus kysymykseen, mitä tänään voisi laittaa ruoaksi. 

 

Kampanjaan lähdettiin lähes valmiilla ehdotuksella 

Apetit-pakastetuotteiden tuoteryhmäpäällikkö Riikka Haarasilta-Suutarinen oli alusta loppuun erittäin tyytyväinen kampanjaan. ”Asiakkuusvastaavamme oli selvästi kuunnellut syksyn 2014 tapaamisessamme haasteitamme ja esitteli minulle lähes valmiin idean,” kertoi Riikka kampanjan lähtökohdista. Koska ulkomainosratkaisu oli erityisen pitkälle mietitty valmiiksi, jäi mainostoimiston työksi oikeastaan vain idean viimeistely ja ilmeen jalkauttaminen koko valittuun mediasettiin.

 

Video inspiroi kuluttajat

Koska visuaalinen puoli oli Shoppereissa vahvasti mukana, Apetit sai esiintuotua myös uutta brändi-ilmettä. Digimallseihin Apetit valitsi nopean ohjeen siitä kuinka helppoa ruoanvalmistus valmiilla Apetitin Peruna & keittokasviksilla on. JCDecaux’n medioiden lisäksi Apetitin mediamixiin kuului aikakohdennettu mobiilimainonta. Kohdennus valittiin arkipäivien iltapäiviin, eli osoitettiin siihen aikaan kun kuluttajat ovat matkalla töistä kauppaan ja miettivät mitä perheelle ruoaksi laittaisi. Mobiilista ohjattiin apetit.fi-sivustolle reseptiikan pariin. Ulkomainonta ja mobiili siis kulkivat käsi kädessä tässä kampanjassa.

 

Digimalls tavoittaa myös ruokakauppojen läheisyydessä ja Apetit loi videosisältöä muistuttamaan helpoista kasviksista.

 

Ulkomainonnalla Apetit pääsi kuluttajan ostohetkeen

Apetitille tärkeää oli näkyä nimenomaan ostohetkellä tai juuri ennen sitä, siksi mainoskampanjaan valittiin ulkomainonta. Apetitin tuotteet ovat arjen helpottajia, joiden ostoa ei suunnitella pitkään. Näin Apetitin strategian mukaan täytyy olla ihmisten arjessa mukana, erityisesti siinä vaiheessa kun kuluttaja epätoivoisesti miettii kaupassa päivän ruokalistaa. Kampanjalla haluttiin muistuttaa niitä kuluttajia joille tuote on jo tuttu ja toisaalta saada uusia käyttäjiä viestimällä tuotteen ideasta, eli tuotteen helppoudesta.

 

Myynti ylitti vuoden takaisen

Kampanjassa päästiin tavoitteeseen, sillä myynti ylitti edellisvuoden, vaikka markkinoilla olikin vaikea tilanne. Riikka tiivistikin tyytyväisesti: ”Myynnillisesti pääsimme tuotteen myynnissä yli edellisvuoden. Pidän sitä hyvänä onnistumisena varsinkin kun markkinassa tilanne on koko alkuvuoden 2015 ollut todella haastava.”