Kuvien analysointiin käytettiin VisualMindia, joka on suomalaisen startupin luoma, koneoppimista hyödyntävä työkalu. VisualMind pyrkii ennustamaan, minkälaisia tunnetiloja ja ajatuksia kuvamateriaali herättää katsojassaan. 

Lue alta, mitä tekoäly löysi vuodenvaihteen kolmesta kiinnostavimmasta ulkomainoskampanjasta.
 

Synkin Hetki

Pari Oscaria napanneen Synkin hetki -elokuvan juliste on ensisilmäyksellä hyvin tunnelmallinen ja tumma. Odotettavasti VisualMind tunnisti kuvasta Gary Oldmanin voimakkaan mieshahmon ja profiloi julisteen hyvin maskuliiniseksi, 52% tarkkuudella. 

Työkalu löysi kuvasta myös hieman aggressiivisuutta ja tietynlaista autenttisuutta. Muissa maskuliinisissa kuvissa profiloituneet tummat ja luonnollisen hillityt sävyt tukivat osuvaa analyysiä yhdessä avainelementteinä käytettyjen ihmishahmojen kanssa. Tunnistetut piirteet johdattavatkin katselijan erinomaisesti elokuvan synkeään tunnelmaan.

Kaslink Aito

Kaslinkin maanläheinen ulkomainos on onnistuneesti tuonut viestiin mukaan luonnollisuuden. Kuvassa korostui voimakas luonnonläheisyys, jonka lisäksi työkalu koki mainoksen viestivän muun muassa vapaudesta, ystävällisyydestä ja helposta lähestyttävyydestä. 

Ulkomainos on varmasti hyvin linjassa Aito -brändin omien attribuuttien kanssa, ja selkeä aineisto mahdollistaa näiden viestimisen ensivilkaisusta lähtien.

 

Oulun Yliopisto

Viimeisenä luupin alle pääsi Oulun yliopiston riemastuttava kampanja, joka suorastaan huokuu kohderyhmää puhuttelevia tunteita. 

VisualMind löysi jopa 79% yhtäläisyyden kuviin, joiden koettiin viestivän ”huolettomuutta”, mikä tukee kampanjan humoristista viestiä oivallisesti. Toisena pää-attribuuttina profiloitui aineiston seikkailullisuus, mikä on erinomaisesti linjassa julisteen otsikon kanssa. 

Kampanja onkin hyvä esimerkki ulkomainoksesta, jossa kampanjan viesti ja visuaalisuus puhuvat yhteistä kieltä.

Tunnetta ja Tekoälyä

Nämä kolme aineistoa viestivät hyvin erilaisia asioita, alleviivaten visuaalisuuden vaikutusta ulkomainonnan luomiin tunnetiloihin ja ensivaikutelmaan. 

Tutkituissa aineistoissa kuvien herättämät tunnetilat olivat hyvin linjassa kampanjan yleisen viestin kanssa. Ei kuitenkaan ole mahdotonta ajatella, että kuvamateriaalilla lähdettäisiin luomaan kontrastia mainoksen viestiin nähden. Hyvänä esimerkkinä tästä on vuoden 2015 Cannes Lions kilpailussa nähty ”Save the Children” -kampanja, jonka ensivaikutelma herättää hyvin erilaisia tunteita kuin mainoksen ydinviesti. 

Lähdettiin sisältöä kohdistamaan viestin mukaiseksi tai vastaiseksi, luovan aineiston mekaaninen analyysi tarjoaa mielenkiintoisen mahdollisuuden muuten abstraktien tunnetilojen mittaamiseen ja selkeyttämiseen.



Jos olet kiinnostunut kuulemaan, mitä tekoäly löytää omista ulkomainoskampanjoistasi, laita viestiä JCDecaux’n yhteyshenkilöllesi, tai ota yhteyttä lomakkeemme kautta.