Haaste: tunnettuus ja myynti
Mediamix: Bonnier-konsernin median (TV ja online) lisäksi ulkomainonta
Ulkomainosmediat: Abribus, Digiscreen, Istuinselusta, Opintoputki, Stationboard, Pysäkkisivu
Kampanja-aika: useita kampanja-aikoja vuonna 2015
Tulokset: kasvanut myynti sekä kasvanut liikenne verkkoon Adlibriksen kanaviin

 

Ruotsalainen Adlibris on ollut markkinoilla jo kymmenisen vuotta, mutta vuonna 2014 heidän tunnettuus laahasi 16 prosentissa. Viime vuonna brändiä on tuettu monimediaisilla mainoskampanjoilla, joiden tulokset puhuvat puolestaan. Uusimman tunnettuustutkimuksen mukaan spontaani tunnettuus on jo 31 prosenttia (Taloustutkimus). Adlibriksen markkinointipäällikkö Marjut Määttä tähdensi, että Adlibrikselle erittäin tärkeässä kohderyhmässä, 25–45-vuotiaista naisista, jo 60 prosenttia tuntee Adlibriksen.

 

adlibris_abrIsänpäiväkampanjasta tunnteutu kirjahylly-mainoksen kirjat olivat vuoden 2015 ostetuimmat kirjat Suomessa.


 


 

Ulkomainonta ehdoton

Adlibriksella uskotaan monimediakampanjoihin ja ulkomainonnan rooli näissä on nimenomaan tunnettuuden kasvattaminen sekä toisaalta myös muistuttaminen. Adlibrikselle ulkomainonta on vähintään kakkosmedia mediamixissä ja varsinkin brändikampanjoissa ”ulkomainonta on ehdoton”, kertoi Määttä. 



 

Valtakunnallisuus ja kaikki saman katon alta Marjut MäättäAdlibriksen markkinointipäällikkö


 

Ulkomainonta ohjaa verkkokauppaan 

Adlibris on puhtaasti verkkokauppa, ja Määttä näkee ulkomainonnan tehokkaana nettiin ohjaajana. Sinä aikana kun Adlibris on ulkomainontaa tehnyt, on verkkosivujen kävijämäärät tuplaantuneet ja mobiilisivut ovat kasvattaneet suosiota vieläkin enemmän. Panostukset eivät ole olleet turhia, sillä myös mobiiliostaminen tuplaantui edelliseen vuoteen verrattuna.

 
abribus_adlibrisAdlibris kasvatti verkkokävijöitä. Kuluttajat ostavat kirjoja yhä enemmän myös mobiilista.
 

 

Syksyn opiskelijakampanja ohjasi rekisteröitymään

Syksyn kampanjassa valittiin kohderyhmäksi opiskelijat. Adlibris halusi herättää huomiota nimenomaan opiskeluun liittyvän kirjallisuuden osalta. Kampanjaan valittiin rekisteröitymistä ohjaava alennus ja rekisteröityneitä opiskelijoita tuli kampanjan aikana yli 5000. Opiskelijakampanja meni muutenkin nappiin, sillä myynti kasvoi lähes 45 % ja kokonaismyynti-indeksikin nousi 163 prosenttiin.  

 

Verkkokirjakaupan voittokulku

Vuosi 2015 oli suosiollinen, vaikka kirja-ala muuten kasvoi vain vähän. Adlibriksen liikevaihto kasvoi 38 % ja uusien asiakkaiden määrä kasvoi yli 70 %. Adlibriksen markkinointipäällikkö Määttä onkin syystä tyytyväinen pitkäjänteiseen markkinointiin.