Kampanjan tavoite: Ohjata myymälään
Kohderyhmä: Kaikki pääkaupunkiseudun remontoijat ja rakentajat
Mediamix: Ulkomainonta
Ulkomainosmediat: Raitiovaunujen ulkosivut
Kampanja-aika: Kevät 2016
Tulokset: Positiivista palautetta asiakkailta, kävijöitä myymälään 

ABL-Laattojen viestintäsuunnittelija Erika Forsman kertoi, että ulkomainontaa on mietitty aiemminkin, mutta koskaan aiemmin ei laattoja olla nähty kodin ulkopuoleisessa mainonnassa. Koska alalla ei ole aiemmin käytetty ulkomainontaa, päätti ABL-Laatat tehdä jotain poikkeavaa.

 

 

Ulkomainoskampanjalla ohjattiin myymälään

ABL-Laatat järjestää kaksi kertaa vuodessa myymäläkampanjan, jolloin halutaan tuoda esille yrityksen tuotteita ja palveluja. Kohderyhmänä suomalaiselle perheyritykselle on pääkaupunkiseudun remontoijat ja rakentajat, joita aiemmin on tavoiteltu printin ja netin voimin. Nyt haluttiin tehdä jotain uutta.

Toisaalta myymälän sijainti rajasi osaltaan potentiaalista asiakaskuntaa, joten ulkomainonnan kohdennettavuus nimenomaan Helsinkiin auttoi mediavalinnassa. Ulkomainonnan ratkaisuista kampanjaan valittiin Helsingissä pörräävät raitiovaunut. Raitiovaunuista taas nimenomaan Ulkosivut kiinnostivat, koska ne nähdään myös ohi ajavista autoista ja muista liikennevälineistä sekä ne tavoittavat myös kävellen ja pyörällä liikkuvat.

 

Asiakkaiden kommentit osoittavat kampanjan onnistuneen 

Kampanjatutkimusta ei Forsmanin mukaan tarvinnut edes tehdä. Kampanjasta ABL-Laatat saivat paljon positiivista palautetta ja kyselyitä tuli enemmän kuin aiempina vuosina. ”Emme ole saaneet aiemmin näin paljon positiivista palautetta mainoskampanjastamme. Yhteyttä eivät ottaneet vain vanhat asiakkaat vaan myös uudet asiakkaat ja kontaktit soittelivat”, kertoi Forsman. 

 

ulkosivu_abl_laatatRaitiovaunu oli yllättävä mediavalinta, mutta toimi kampanjassa erittäin hyvin. ABL-Laattoja bongataan katukuvassa varmasti myöhemminkin.