Medioiden seuraamiseen käytetty aika on muuttunut viime vuosina. Tämä ei välttämättä johdu siitä, että ihmisillä olisi enemmän aikaa, vaan siitä, että medioita käytetään ja sisältöjä kulutetaan eri tavalla. Esimerkiksi mobiilisisältöjä käytetään yhä enenevässä määrin. Nyt jo 70 prosentilla suomalaisella on älypuhelin käytössään (TNS Gallup, 10/2014). Medioita seurataan liikkeessä ja toisaalta kotona käytössä ovat monet erilaiset mediakanavat samaan aikaan. Moniajosta on tullut arkipäivää.

Perinteiset mediat kuten kirjallisuus, televisio ja äänitallenteet ovat menettäneet nuorta yleisöä. Vuonna 2013 kirjojen parissa 15-29-vuotiaat viettivät 35 minuuttia päivässä, kun kolme vuotta aikaisemmin kirjat nappasivat 49 minuuttia nuorten päivittäisestä ajasta. 2013 nuoret katsoivat televisiota 10 minuuttia vähemmän kuin vuonna 2010.
 

Internet on ilmiselvä voittaja! Nuoret, 15-29-vuotiaat, surffailevat netissä keskimäärin 209 minuuttia päivässä. Kasvua on tullut neljässä vuodessa 39 minuuttia.

Kokonaisuudessa medioiden parissa vietämme aikaa päivittäin 8 tuntia 35 minuuttia. Nuoret, 15-29-vuotiaat käyttävät medioiden parissa vieläkin enemmän aikaa, jopa yli yhdeksän tuntia päivässä. Laadukkaan sisällön asema mediassa korostuu, sillä kilpailu kasvaa.
 

Lähde: Suomalaisten mediapäivä 2010-2013. TNS Atlas Intermedia, 2014.