Menu Ota yhteyttä


Ulkomainonta aloitettiin Suomessa jo vuonna 1946, jolloin yrityksen nimi oli Oy Ulkomainos Ab. Vuodesta 1985 jatkoimme toimintaamme nimellä Maximedia. Yhteistyö JCDecaux Groupin kanssa alkoi 1989, jolloin maailman johtava ulkomainosyhtiö osti 40 % Maximediasta. Vuonna 2001 meistä tuli kokonaan JCDecaux.

 

Tällä hetkellä me, JCDecaux Finland Oy, työllistämme noin 65 monialaista ammattilaista ja mainosvälineverkostomme kattaa koko Suomen. Liiketoiminnamme pääalueita ovat kadunkalusteet, liikennevälineet sekä Point of Sale -ratkaisut.

 

JCDecaux Finland Oy

Liikevaihto: 28,3 miljoonaa € (vuonna 2016)
Henkilöstö: 69 työntekijää
Perustamisvuosi: 1946 - Oy Ulkomainos Ab, 1985 - Maximedia, 2001 - JCDecaux Finland Oy
Kansainvälisyys: JCDecaux Finland Oy on osa JCDecaux Groupia.

 

JCDecaux Finland Oy:n vaiheet

JCDecaux Finland Oy:n juuret juontavat vuoteen 1946, jolloin perustettiin Suomen ensimmäinen ulkomainosyritys, Ulkomainos Oy. Oy Maximainos Ab perustettiin vuonna 1969. Näistä ja muutamasta pienemmästä alan yrityksistä muodostui Maximedia vuonna 1987. Maximedia kasvoi nopeasti Suomen suurimmaksi ulkomainosyritykseksi.

Vuodesta 1989 Maximedia on ollut osa maailman johtavan kadunkalusteyhtiön, ranskalaisen JCDecaux Groupin verkostoa, jonka täysomistukseen se siirtyi alkuvuodesta 2001.

JCDecaux Group toimii lähes kaikissa maanosissa ja laajenee jatkuvasti uusiin kaupunkeihin. JCDecaux Finland Oy:llä on mainosvälineitä 73 suurimmassa suomalaisessa kaupungissa. Se rakentaa kalusteillaan kaupunkikuvaa ja tarjoaa kattavan massamedian mainostajille.

 

Pysäkkikatosten historia

Jo 1960-luvun lopulla Suomessa suunniteltiin sadekatosten rakentamista mainostarkoitukseen. Ensimmäisen mainostilaa sisältävän katosmallin piirustukset ja prototyyppi olivat valmiita jo vuonna 1969. Samana vuonna AH-Juliste Oy neuvotteli HKL:n toimitusjohtajan kanssa katosten rakentamisesta. Kesällä 1970 mainoskatoksia pystytettiin koemielessä Aleksin kävelykadulle.

Koska HKL:lla olisi ollut mahdollisuus rakentaa vain 10 katosta vuodessa, ehdotettiin AH-Juliste Oy:stä, että ulkomainosyhtiö rakentaisi katokset omalla kustannuksellaan ja saisi siten julistepaikat käyttöönsä. Ensimmäinen 5-vuotissopimus astui voimaan 1973.
Katosten rakentaminen käynnistyi monien alkuvaikeuksien jälkeen keväällä 1973 ja Julisteyhtymäksi nimensä muuttanut AH-Juliste rakensi 210 katosta puolessatoista vuodessa. Mainostajat ottivat uuden välineen hyvin vastaan. Katosrakenteisiin jouduttiin kuitenkin alkuaikoina tekemään kestävyyden suhteen monia muutoksia.

Maximainos osti Julisteyhtymän vuonna 1985 ja lähti kehittämään ideaa eteenpäin. Nykyisellä JCDecaux Finland Oy:llä on lähiöpysäkeissä yli 5000 julistepaikkaa ympäri Suomen. 60 % taustavalaistuista Abribus-tauluista on bussikatoksissa.