1. Tunnista uutuustuotteen tärkein yleisö ja puhuttele heitä

Lanseerauksen onnistumisen varmistaa ymmärrys tuotteen tärkeimmästä asiakasryhmästä.

Kun sinulla on selkeä kuva siitä, kenelle uutuustuote on tarkoitettu, pystyt helpommin suunnitella lanseerauskampanjan, joka nappaa asiakkaan huomion.

On tärkeää laatia markkinointiviesti, joka puhuttelee tuotteen avainkohderyhmää. Jos yrität miellyttää kaikkia samaan aikaan, tulee mainoksestasi helposti unohdettava.

 

2. Laadi luova aineisto, joka erottuu kilpailijoistaan

Sen lisäksi että mainoksen viestin tulee puhutella kohderyhmäänsä, on tärkeää, että se myös erottuu kilpailijoistaan. Tasapaksu ja alalle tyypillinen luova aineisto harvoin jättää riittävän voimakasta muistijälkeä uudesta tuotteesta.

Huomiota herättävä aineisto on yhtä tärkeää lanseerauksen onnistumisen kannalta kuin viestin tavoittavuus. Panosta siis graafiseen suunnitteluun ja mukaansa tempaaviin mainosteksteihin.

Raflaava ja huomiota herättävä mainonta jää mieliin ja usein rohkeus brändisuunnittelussa palkitaan. Persoonallinen brändiviesti kerää huomiota paremmin kuin massaan sekoittuva.

 
iso oatlyn ulkomainos jugurtti turkkiOatly on tunnettu persoonallisista ulkomainoskampanjoistaan.
 

3. Tee lisätiedon etsimisestä helppoa

Kun näkyvyys on hallussa ja kuluttajan huomio napattu, varmista että asiakkaalla on vaivaton polku lisätiedon hankkimiseen.

Ennen lanseerausta kannattaa huolehtia ainakin tuotteen nettisivu kuntoon ja katsoa, että se löytyy Googlesta brändin tärkeimmillä hakutermeillä.

Myös lanseerauskampanjan voi suunnitella kannustamaan lisätiedon etsimiseen. Lyhyet nettiosoitteet tai kehotteet ohjaavat asiakasta eteanpäin ostopolulla.

 

4. Varmista että tuotelanseeraus tavoittaa riittävän yleisön

Pelkkä altistumisen vaikutus (mere-exposure effect) saa ihmiset luomaan preferenssin asioihin, vain koska ne ovat heille entuudestaan tuttuja.1 Tämän vuoksi lanseerauksen tärkein tehtävä on kasvattaa uuden tuotteen tunnettuutta mahdollisimman nopeasti, jotta se pärjää kilpailussa vaihtoehtojaan vastaan.

Sinun kannattaakin valita lanseerausmediasi niin, että se tavoittaa riittävän suuren joukon ihmisiä. Perinteiset mediat korostuvat peiton rakentamisessa, ja esimerkiksi ulkomainonta tarjoaa myös muistamiselle ja tunnettuuden rakentamiselle elintärkeää toistoa.

 

5. Aktivoi lähellä ostopäätöstä

Vaikka taktinen mainonta ei yksin tarjoa lanseerauksen vaatimaa tunnettuutta, on se erinomainen lisä laajempaan lanseerauskampanjaan.

Ostopäätöksen lähellä aktivointi varmistaa, että lanseeraus saa räjähtävän lähdön ja kotiuttaa kassavirtaa seuraavia markkinointitoimenpiteitä varten.

Online-tuotteen kohdalla aktivoinnin voi toteuttaa hakukoneissa, mutta kivijalkakauppa vaatii esimerkiksi ostoympäristössä tarjottavaa mainontaa.

 
viuhka konseptikuva lanseerausoppaasta
 

Jos haluat perehtyä tarkemmin uutuustuotteen jalkautuksen suunnitteluun, kannattaa vilkaista oheinen lanseerausopas, joka auttaa sinua suunnittelemaan tuloksellisen lanseerauskampanjan:

 

LATAA 32-SIVUINEN OPAS UUTUUSTUOTTEEN LANSEERAUKSEEN:

 
 

Vilkaise alta esimakua lanseerausoppaan sisällöstä:

 



 
Lähteet:
1. Grimes, Anthony; Kitchen, Phillip J. (2007). "Researching mere exposure effects to advertising: Theoretical foundations and methodological implications". International Journal of Market Research. 49 (2): 191–221. ISSN 0025-3618